Transformatie
Overzicht van het nu
In mijn voortuin staat de kweepeerboom volop in bloei. Een energie explosie waaruit tientallen prachtige roze knoppen en bloemen de boom sieren. Vol overgave maakt de boom zich klaar om straks peren te dragen. De natuur is compleet in transformatie. Net als wij.
Alleen is onze transformatie een stuk onzekerder. Welke vruchten (if any) de 1,5 meter samenleving ons oplevert, we weten het niet…
Het enige dat we wel weten, is dat bedrijven zich moeten klaarmaken om weer open te gaan. Op een andere manier dan voorheen. Veranderen en aanpassen geblazen dus.
Waar veranderen normaal gesproken al heel wat voeten in de aarde heeft, is het dit keer extra lastig. De noodzaak om te veranderen komt van buitenaf, kan niet geleidelijk gaan en brengt veel onduidelijkheid met zich mee.
Creatieve breinen draaien ongetwijfeld overuren. Veel briljante plannen cirkelen door hoofd en op papier, maar het tastbaar maken kan groots en overweldigend voelen. Waar ga je beginnen en hoe ver wil je gaan met de aanpassingen? Wordt dit het nieuwe normaal of een tijdelijk abnormaal? Wat zijn logische stappen?
Omdat de veranderingen zo veelomvattend zijn, wil ik de komende tijd graag stappen met je delen die ik geleerd heb over de aanpak van plannen. Over hoe je veranderprojecten zo soepel mogelijk kunt aanpakken.
Dus, gelijk een vraag: Wat zijn voor jou de grootste dingen in projecten en plannen waar je
nu tegen aan loopt? Als je die met mij deelt, dan zal ik daar de komende tijd specifieker op in gaan.
Activiteiten in beeld
De eerste stap vandaag gaat om het krijgen van overzicht, het concreet maken van wat er is. ‘Alles moet anders’, maakt het namelijk groot en ongrijpbaar. Wat is dat alles dan? Hoe ziet dat eruit? Dit vormt het vertrekpunt om later te kunnen vaststellen wat er nodig is om te komen tot waar je naar toe wilt.
Voor mij werkt dit het handigst om het zichtbaar te maken met ‘geeltjes’ op een muur of een groot vel papier. In gedachten loop je door het bedrijf. Het bedrijf gaat open en dan: Wat zie je? Wie zie je? Wat ben je aan het doen en wat doet de klant? Je hakt het hele proces van vraag naar resultaat als het ware in stukken, zodat je afgebakende activiteiten overhoudt. Dat geldt voor het proces dat de klant doorloopt en het proces dat nodig is om de klant goed te kunnen helpen, waaronder ook inkoop en informatiestromen. Elke activiteit komt op een apart blaadje.
Overzicht
Je kijkt dus naar hoe de dingen nu gaan. Juist in deze tijd is het goed om ook te kijken naar wat er al in huis is aan talent en kracht en aan kennis en ervaring. Dat de aandacht binnen dat proces gaat naar juist die elementen die waardevol zijn, waar de kracht en het succes van het bedrijf zit. Het is handig om die er uit te laten springen, bijvoorbeeld met een notitievelletje in een andere kleur, door gebruik van een afwijkende kleur pen of door het element te omcirkelen of onderstrepen.
Het geheel vormt de basis voor wat er nu is, wat je nu doet. Dus stap 1: een muur vol notitievelletjes met een overzicht van alle activiteiten in je bedrijf. Eerst dat en vanuit dat overzicht volgt stap 2, met waar je naar toe wilt. Daarover volgende keer meer.
In plaats van een perenboom vol bloesem krijg je dus een muur vol geeltjes.
Overigens, onze boom is minder voorspelbaar dan je zou denken. Soms levert die roze explosie een mand vol peren op. Soms slechts één enkel peertje. Als tuinleek heb ik geen idee wat daar de reden van is. Toch eens in gaan verdiepen.