Rups of vlinder?
Transformatie urgentie
Verpoppen
Om een vlinder te kunnen worden, vervellen rupsen vier tot vijf keer in hun leven. Iedere keer als ze uit hun jasje groeien, barst de huid open. Bij de laatste vervelling verandert de rups in een pop. Dit wordt verpoppen genoemd. In deze fase van verpopping transformeert de rups naar volwassen vlinder. Het aantal vervellingen en de duur van het verpoppen, verschilt van enige dagen tot maanden, afhankelijk van de soort en de omstandigheden.
Energie van verandering
De roep om transformatie hangt ook voor ons in de lucht; geluiden en berichten over kansen en kruispunten. De uitdagingen van deze tijd prikkelen dan ook de creativiteit. Voor een groot aantal ondernemers is het geen keuze en hangt het voortbestaan van hun bedrijf hiervan af; creatief verpoppen is voor hen onafwendbaar. Voor andere ondernemers is het de energie van verandering die rondgaat, waardoor zij worden meegenomen en is verpoppen meer een keuze.
Als creativiteit met veel plannen jouw tweede natuur is en het realiseren daarvan de uitdaging, dan kan deze tijd juist ook onrustig maken. Nog meer plannen? Een totaal andere koers? De transformatie urgentie kan dan juist zorgen voor een gevoel van overdrive waarin je verdwaalt of verlamt.
Hangmatmoment
Creatief zijn ja, maar dat hoeft nu niet persé tot verpopping te leiden. Groeien of vervellen kan op dit moment voor jou juist de beste keuze zijn.
Dus mocht je onrust voelen, terwijl er geen directe noodzaak tot verpoppen is, neem dan bewust de tijd om daar bij stil te staan. Plan een hangmatmoment en bedenk dan waar die onrust vandaan komt? Is dat omdat je inderdaad voelt dat je op een kruispunt staat en echt anders wilt of omdat je wordt meegenomen in de flow van de transformatie urgentie?
Beide vragen om een eigen strategie. Maar het begint met het onderscheiden van wat je echt wilt. Het onderzoeken van elk idee in je hoofd: kun je wat met het idee en vooral wil je er wat mee? En om te beginnen met het grootste idee: sla ik af of vervolg ik mijn eigen weg.
Rupsje nooit genoeg
Mijn business was al voornamelijk online. Voor mij daarom nu geen noodzaak om groots te veranderen. Lucky me, want ik ben niet zo goed in metamorfoses. Ik gedij bij het idee van mijzelf als een ‘rupsje nooit genoeg’. Een leven lang voeden, groeien, vervellen, steeds nieuwe stappen om straks te eindigen als een, weliswaar rimpelige, maar krachtige vlinder.
Het is niet nodig dat we nu allemaal in vlinders veranderen. De een zit juist nu in de fase van verpoppen, de ander is al een vlinder, staat op het punt te vervellen of eet het buikje rond als blije rups. Het is allemaal goed.
Wat je verandering ook is, plan bij elke verandering ook wat hangmat-tijd in, omdat dat zorgt dat je de dingen gaat doen die op dat moment juist voor jou zijn.