De hele organisatie Lean en Agile? Maatwerk werkt veel beter
Iedereen door de wasstraat
Bij elke nieuwe ontwikkeling die door de BV Nederland golft, voel je op je klompen aan dat je baas er binnenkort vast ook wat mee wil. Het hele bedrijf door de wasstraat heen.
Lean, Agile, je hebt het allemaal voorbij zien komen. Allemaal waardevolle methoden, maar in non-profitorganisaties worden ze te vaak ingezet als een one-size-fits-allaanpak.
Maar ik geloof dat nieuwe ontwikkelingen niet voor iedereen op dezelfde manier gelden. Ik geloof niet in die wasstraten, meer in maatwerk. Meer in passen bij de doelstellingen, bij de essentie. In passen bij de afdeling. Een afdeling Finance bijvoorbeeld werkt heel anders dan marketing en dat vraagt om maatwerk. En dan nog het liefst voor elke medewerker. Werk moet worden gedaan natuurlijk, maar wel op een manier die bij jou past, die aansluit bij jouw kwaliteiten en ervaring. En bij de doelstellingen dus.
Dat levert voor alle partijen het meeste op en niet alleen in werkplezier. Denk ook aan resultaten en aan de besparing van geld dat anders wordt uitgegeven voor opleidingen die nooit worden gebruikt. Want verplichte verandering beklijft zelden. Jij weet dat. Hoe kun je het jouw leidinggevende laten weten?
Want dat is nodig.
Het heeft helemaal geen zin om te blijven doen wat je nu doet: veilig achter je muurtje een nieuwe ontwikkeling onzin zitten vinden, zonder dat je dat laat horen. Ja oké, tegen je collega’s bij het koffieapparaat misschien, maar niet daar waar het gehoord moet worden.
Je bezwaren doen er namelijk toe.
Jij bent geen guppie dat net komt kijken, je bent geen zwartkijker; jij ziet daadwerkelijk waar de valkuilen van deze nieuwe hype zitten.
En het is ook niet zo dat je geen verandering wilt. Dat wil je juist wél. Als iemand het beste voor de organisatie wil, ben jij het wel!
Laat dus je leidinggevende weten wat je écht vindt van de beoogde verandering. Je bent de verpersoonlijking van de nuance, dus als iemand dat tactisch over de bühne kan krijgen, dan ben jij het. Maar dan moet je wel achter je muurtje vandaan komen.
Jouw bezwaren én je steun laten horen.
Wil je goed voorbereid zijn, dan kunnen we samen een alternatief pad verzinnen, waar het bedrijf wel wat aan heeft.